Veste proastă pentru cei care călătoresc cu avionul. Vor avea parte de turbulențe frecvent. Care e motivul
Schimbările climatice cresc turbulențele în timpul zborurilor, iar această tendință se va agrava, potrivit primului studiu global de acest tip. Turbulențele provocate de furtuni pot fi detectate cu ușurință de radarele aeronavelor.
Turbulențele în zbor vor deveni o normalitate
Dar „turbulențele în aer” sunt imprevizibile și aproape invizibile, greu de detectat cu echipamentele actuale și pot apărea atât de brusc – încât nu le dau echipajelor de zbor șansa de a avertiza pasagerii să își pună centurile de siguranță.
S-a prezis de mult timp că turbulențele în aer liber vor crește în urma schimbărilor climatice, dar un nou studiu al Universității Reading a realizat cea mai detaliată imagine a efectelor care se manifestă.
Într-un punct tipic din Atlanticul de Nord – una dintre cele mai aglomerate rute din lume – durata totală anuală a turbulențelor puternice a crescut cu 55%, de la 17,7 ore în 1979 la 27,4 ore în 2020.
Turbulențele moderate au crescut cu 37%, de la 70,0 la 96,1 ore, iar turbulențele ușoare au crescut cu 17%, de la 466,5 la 546,8 ore.
„Turbulențele sunt pretutindeni în atmosferă, tot timpul”, a declarat profesorul Paul Williams, un om de știință din domeniul atmosferei, co-autor al studiului.
„De obicei, nu o poți vedea – ca și cum te-ai plimba pe stradă și bate vântul”.
Schimbările climatice măresc amplitudinile temperaturilor, ceea ce perturbă curentul cu jet prin schimbarea bruscă a vitezei sau înălțimii vântului, ceea ce face ca avionul să se miște mai mult în sus și în jos și să genereze turbulențe.
„Mesajul meu de aici este că trebuie să facem ceva, altfel zborurile vor deveni și mai turbulente în viitor, pe măsură ce încălzirea globală va continua să crească”, a declarat profesorul Williams.
Previziunile îmbunătățite și LIDAR (light detecting and ranging), precum și RADAR pe aeronave ar putea ajuta, a spus el.
Ar trebui să zburăm mai puțin pentru a combate schimbările climatice?
Zborul în sine contribuie la schimbările climatice prin eliberarea de dioxid de carbon și alte gaze nocive.
Se preconizează că va fi una dintre cele mai greu de decarbonizat industrii, în mare parte din cauza faptului că, în prezent, combustibilii alternativi sunt scumpi sau nu prea există, iar bateriile electrice sunt scumpe.
Aviația este responsabilă pentru doar 2,5% din emisiile globale de CO2, dar nu prea mulți oameni zboară cu avionul – doar unul din 10 locuitori ai lumii ia un zbor în fiecare an.
„Aviația reprezintă în prezent un procent mic din totalul emisiilor globale, astfel încât oprirea zborurilor nu ar avea nici măcar o mică influență asupra amprentei noastre de carbon”, a declarat profesorul Williams.
Dar, pe măsură ce restul economiei se decarbonizează, ponderea emisiilor din aviație va crește, a spus el.
„Nu aș spune că ar trebui să zburăm mai puțin, dar cu siguranță trebuie să decarbonizăm rapid transportul aerian. Noi forme de energie vor fi disponibile în curând, iar acest lucru nu se poate întâmpla prea curând.”
Dar Alethea Warrington, militantă principală la organizația de caritate pentru climă Possible, a declarat că „zborurile cu adevărat fără emisii de carbon” nu vor fi disponibile decât peste câteva decenii.
„În loc de tot mai multe zboruri și aeroporturi mai mari, trebuie să taxăm zborurile frecvente, să punem capăt extinderii aeroporturilor și să interzicem avioanele private”, a spus ea.